Historien om den gule bus
Det hele startede i Køge med en skør ide… :
”Vi tager bare en gul skolebus, deler den i to, og sætter den på bygningen! – hvor svært kan det være?” citat Linné
”Du er jo ikke rigtig klog, det kan man jo ikke!” citat Martin
Projektet ender dog med at blive meget større end først antaget. Der blev samlet brugt 1.000 smedetimer og mange søvnløse nætter, før bussen blev en del af Stacy’s diner i Køge.
”Har du tænkt dig, at vi skal dele en bus igen til dineren i Næstved?” citat Martin.
”Ja selvfølgelig, hvad havde du ellers regnet med? Nu ved i jo, hvordan man gør, så er den jo hurtigt klaret” citat Linné.
Og øvelse gør mester! Bussen i Næstved tog kun 300 timer at dele, og det må siges at være en solid forbedring.
Den gule bus i Næstved er importeret fra USA. Bussen har kørt mange tusinde børn i Potsville, Pennsylvania til og fra skole. Den led samme skæbne som de andre ældre busser, og endte bag et hegn, hvor den var dømt til at ruste op, men den blev reddet på målstregen, da vi så den og straks tænkte, den er jo perfekt til Næstved.
Historien om Cadillac’en
Det var slet ikke meningen, at vi skulle have en Cadillac. Men så stod den bare der midt i det hele, og powershopper som Linné er, når det kommer til biler, emaljeskilte, gamle brandstofstandere, nummerplader m.v. så var der kort fra tanke til handling. Det endte med 3 Cadillacs, 3 trucks, et brandvarmt Visa kort og 2 skibscontainere til at få dem over Atlanten.
Linnés ideer til hvad og hvordan vi (dvs. Martin og smeden) skulle lave den blå Cadillac Eldorado fra 1973 var der også mange af. Hvor mange timer der er brugt på Cadillac’en vides ikke. Men det kan afsløres, at der har været mange ændringer i projektet undervejs i forhold til den første ide, men heldigvis blev alle nye ideer og ændringer modtaget med begejstring.
Historie om Ford’en
I 1951 møder Trucken for første gang de amerikanske landeveje, og bag rattet sidder Duane. Det skal vise sig, at blive et langt liv sammen, for Duane holder så meget af Trucken, at han har den til han dør i 2009. I 2019 bliver Trucken fundet under et halvtag, glemt og forladt. Men sej og trofast som den er, starter den
1. gang, nøglen bliver drejet. Den skal på den sidste tur, en tur til Næstved, hvor den stå på den største og vildeste diner i Danmark, og hvor dens historien vil blive læst og husket af både børn og voksne.
Fun facts
Linné har selv lavet alle huller til samtlige spots i lofterne og varmepanelerne. Hvis man kigger nøje efter, vil man kunne finde Karlsvognen i den ene side af restauranten, eller som den unge elektriker omtalte den:
”Øh … hvor har du lavet den der Carlsbergvogn?”
Vores nummerplade-pusher hedder Larry og er fra Illinois. Han har indtil videre sendt omkring 5000 nummerplader til Stacy’s. Det skarpe øje vil opdage, at det ene toilet er dedikeret til ham – Thanks Larry.
PS. Vi ved godt at, der er en nummerplade der vender forkert
– det er kun fordi vi kan
Velkommen til vores tidslomme, hvor skøre idéer bliver til virkelighed, og hvor man kan hvad man vil, hvis viljen er stærk nok.
Linné & Martin